در پی شکایت افغانستان به شورای امنیت، سفر به طالبان به پاکستان لغو شد

یک روز پس از شکایت رسمی دولت افغانستان به کمیته‌ تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل  متحد در مورد دعوت رسمی عمران نخست وزیر پاکستان از طالبان، این نشست که قرار بود دوشنبه ۱۸فوریه در اسلام ‌آباد برگزار شود، لغو شد.

وزارت امور خارجه افغانستان گفته است که شکایت این کشور از پاکستان مبنی بر عدم مشورت با کابل در مورد دعوت از نمایندگان طالبان استوار بر مواد قطعنامه ۱۹۸۸ شورای امنیت سازمان ملل است. این قطعنامه شامل اسامی نهادها و افراد مرتبط به طالبان است که متهم به تهدید صلح، ثبات و امنیت افغانستان بوده و بدین جهت ممنوع السفر میباشند.   

طالبان نیز در بیانیهای تایید کرده‌اند که اجرایی بودن ممنوعیت سفر اعضای این گروه که شامل تحریم‌های سازمان ملل هستند دلیل اصلی لغو دور بعدی مذاکرات با هیات آمریکایی است.

 گزارش‌هایی نیز وجود دارد که ملا هیبت الله رهبر طالبان خواستار لغو این دیدار بوده است.

پیش از این عبدالله عبدالله، رییس اجرایی حکومت افغانستان در واکنش به دیدار عمران خان با طالبان گفته بود که اسلام آباد تلاش دارد تا بگوید که طالبان گویا در بیرون از پاکستان مستقر بوده و قرار است برای گفت‌و‌گو جهت دست‌یابی به صلح به اسلام‌ آباد بیایند. 

این نشست در حالی لغو می‌شود که حکومت افغانستان پیش از این نیز در آگوست سال ۲۰۱۸ مانع برگزاری نشست طالبان در مسکو شده بود. 

بیشتر از